Památka prvotřídní kvality je dílem Petra Brandla, nejvýznamnějšího malíře českého baroka, signovaná a datovaná do roku 1728. Dílo o úctyhodných rozměrech cca 7 × 3 m patří k největším obrazům tohoto mistra. Představuje výjev dvanácti apoštolů v údivu nad prázdným hrobem, v horní části je zachyceno zázračné vynesení P. Marie skupinou andělů na nebesa. Oltář s obrazem byl původně vytvořen pro klášterní kostel cisterciáků v Sedlci u Kutné Hory a po zrušení kláštera byl v roce 1787 zakoupen do děkanského kostela sv. Vavřince ve Vysokém Mýtě. Význam tohoto špičkového obrazu ve stylu šerosvitné dynamické malby dokládá i fakt, že byl v roce 1938 zapůjčen na výstavu Pražské baroko.
Dílo prošlo v minulosti několika opravami, bylo adjustováno na nové plátno a lokálně přemalováno. Barevnost obrazu byla před restaurováním zkreslena zežloutlými laky a čitelnost výjevu ztlumily letité nečistoty. V některých partiích byla malba uvolněná a hrozilo její odpadnutí, někde se tak již stalo. Tmely z poslední opravy byly na mnoha místech degradované a předchozí retuše byly ztmavlé.
Restaurátorského zásahu se ujal tým tří zkušených odborníků, kterým se podařilo obraz šetrně vyčistit a odstranit z něj starší dožilé opravy. Po transportu do restaurátorského ateliéru byl proveden UV a IR průzkum a rovněž průzkum chemickotechnologický. Poté se přistoupilo k tmelení, retušování a lakování. Nakonec byl obraz napnut na vyspravený napínací rám pořízený v době první rentoaláže a transportován do kostela. Dílo bylo osazeno zpět na hlavní oltář a upevněno k oltářní konstrukci s použitím dochovaných kotvicích prvků.
Podrobný průzkum umožnil zjištění nových informací o technologické výstavbě díla. Kvalitně odvedená restaurátorská práce přispěla k prezentaci této výjimečné památky v podobě co nejbližší původnímu autorskému záměru.
Za Pardubický kraj nominuje územní odborné pracoviště Pardubice.
Na cenu NPÚ v kategorii II. Restaurování jsou navrženi MgA. Jakub Hamsík, MgA. Jáchym Krejča a ak. mal. Eva Skarolková.