Záchrana motorového železničního vozu Slovenská strela

Motorový vůz M 290.002 je jediným dochovaným exemplářem tohoto typu vyrobeným v roce 1936 v kopřivnické Tatře. Po odstavení z provozu v roce 1960 byl statickým exponátem v Technickém muzeu v Kopřivnici. Jako národní kulturní památka byl v letech 2019–2020 za účasti odborníků mnoha oborů kompletně obnoven.

  • Cena generální ředitelky NPÚ: Slovenská strela po obnově

    Cena generální ředitelky NPÚ: Slovenská strela po obnově

Obnova umožnila po 61 letech chátrání vozu ve venkovním prostoru záchranu unikátní památky. Na tomto počinu se podílel tým techniků, řemeslníků a restaurátorů rozmanitých specializací. Vůz dokládá technickou úroveň Československa a Československých státních drah v období mezi světovými válkami.

Při opravě byl rozebrán na jednotlivé součásti. Skříň postavena na pomocné podvozky, po odstranění nepůvodního laku vyvařeny nesoudržné a zrezivělé části a podle vzorků byla opatřena novým lakem višňově červeného odstínu se zlatou střechou podle původní podoby. V interiéru byly doplněny všechny konstrukce, podlahy, obklady stěn a stropu, okenní a dveřní výplně. Čalouněná křesla dochovaná jen v jednom oddílu a bez původních potahů byla zčásti vyrobena nová jako kopie a dochovaná část křesel opravena a opatřena novými výplněmi. Mimořádná pozornost byla věnována palubním deskám s kontrolními a ovládacími prvky. Po náročné renovaci a zprovoznění unikátního pohonu motorového vozu proběhla dne 6. května 2021 technicko-bezpečnostní zkouška, při které vůz splnil veškeré náležitosti k plnohodnotnému provozu na tratích v České republice.

Nástupní strana před obnovou, 2016 Po obnově, květen 2021
Nástupní strana před obnovou, 2016
Po obnově, květen 2021

Vůz je unikátní systémem pohonu podle patentu Josefa Sousedíka založeném na elektromechanickém přenosu výkonu. Dva podvozky obsahují elektromotor, generátor a spalovací motor. Točivý moment elektromotoru při rozjezdu po dosažení rychlosti 85 km/h přechází v pohon mechanický a umožňuje rychlou akceleraci na rychlost 100 km/h během pouhých dvou minut. Vůz byl ve své době výjimečný designem aerodynamické karoserie i celkovým technickým řešením, vznikal pod vedením hlavního konstruktéra Hanse Ledwinky, komfortem vybavení interiérů dvou oddílů a cestovní rychlostí 92 km/h. Trasu Praha – Brno – Bratislava zvládl ujet za 4 hodiny 20 minut.

Za Moravskoslezský kraj nominuje ÚOP v Ostravě.

Na cenu NPÚ v kategorii VI. Záchrana památky jsou nominováni Mgr. Jiří Střecha, odborný garant obnovy, Ing. Jan Palas, restaurátor, a Tatra Trucks, a. s., zastoupená generálním ředitelem Ing. Pavlem Lazarem, MBA, a hlavními iniciátory Jaroslavem Strnadem, René Materou a Janem Jurkovičem.

Cena Patrimonium pro futuro

Cena Národního památkového ústavu Patrimonium pro futuro zhodnocuje a vyzdvihuje, co se v oblasti památkové péče podařilo, a oceňuje ty, kteří se o úspěšné dílo přičinili.