Nejen Brandl, nejen Braun. Barokní umění východních Čech
Již tradičně bývají s představou o barokním umění východních Čech spojována jména sochaře Matyáše Bernarda Brauna a malíře Petra Brandla. Oba tito pražští umělci zanechali v našem kraji nepochybně výraznou stopu svého umění. Pokud se však podrobněji zaměříme na poznání dodnes dochované tvorby, kterou v malířství a sochařství tohoto kraje zanechalo 17. a zejména 18. století, pak zjistíme, že převládající a výrazný Brandlův a Braunův odkaz někdy až nemilosrdně, a často neprávem, zastřel řadu neméně zajímavých a rovněž kvalitních výkonů dalších umělců – malířů a sochařů, kteří se na východě Čech v tomto období uplatnili.
Před časem připravená expozice Andělé na návrší, instalovaná v prostorách někdejšího klášterního kostela litomyšlských piaristů a představující více jak stovku uměleckých prací z území královéhradecké diecéze, poukázala na až překvapivou autorskou i provenienční pestrost děl, která vznikala z podnětu objednavatelů ze zdejšího kraje. Východní Čechy se tak v tomto ohledu jeví jako pozoruhodná křižovatka, kde se mísila díla z pražského centra s pracemi z obou velkých moravských center, Olomouce a Brna, ale kam se prostřednictvím objednavatelů dostávají, zejména v 18. století, také četné importy z Vídně a pochopitelně též ze sousedního, severně položeného Kladska, případně Slezska. A k této pestrosti stylů a vlivů přirozeně přispívali také umělci místní, trvale nebo dlouhodobě působící ve větších i lokálních centrech tohoto regionu.
Přednáší Mgr. Petr Arijčuk z NPÚ, územního odborného pracoviště v Josefově.