Objev nástěnných maleb v kostele sv. Michaela archanděla v Dolních Věstonicích

Unikátní nález rozsáhlé umělecké malířské úpravy stěn a klenby kostela sv. Michaela Archanděla zcela mění názor na podobu jeho interiéru. Svou hodnotou se malby jeví jako srovnatelné se sochami Ignáce Lengelachera, které byly doposud stěžejním výtvarným akcentem interiéru kostela.

  • Dolní Věstonice, fresky

    Dolní Věstonice, fresky

Zjišťovací sondážní průzkum v létě roku 2019 odhalil přítomnost nástěnných maleb, jejichž bližší poznání však bylo možné až na základě restaurátorského průzkumu. K němu došlo po dokončení stavebních prací a získání financí. Bylo zjištěno, že stěny i klenba, včetně žeber a sloupů kruchty kostela, jsou pokryty malbami vysoké umělecké úrovně s narativním ikonografickým obsahem.

Od roku 2021 probíhá po etapách jejich postupný celoplošný restaurátorský odkryv, jehož součástí je také dílčí konsolidace maleb a podkladu. Stupeň zachování maleb kolísá od takřka intaktně dochované barevné vrstvy přes lokální odloučení barevné vrstvy od podmalby až po lokální ztrátu podkladu. V rámci jednotlivých etap jsou zajištovány náročné průzkumy laboratorní povahy, při nichž dochází k úzké spolupráci s odbornými institucemi a pracovišti, jako je Fakulta restaurování UP v Litomyšli nebo Universität für angewandte Kunst ve Vídni. I když není interdisciplinární průzkum nálezů spojený s odkryvem maleb v Dolních Věstonicích zcela dokončen, je možné konstatovat, že se jedná o nález na území celé Jižní Moravy zcela ojedinělý.

Na základě písemných pramenů jsou malby datovány do let 1642–1644, tedy překvapivě do období třicetileté války. Podařilo se je navíc autorsky určit jako dílo blíže neznámého malíře Stephana Holla z Mikulova. Z uměleckohistorického hlediska představuje patrně nejpozoruhodnější aspekt zjištění, že malíř použil jako kompoziční předlohu grafické album Evangelicae historiae imagines, které ve druhé polovině 16. století vytvořil blízký spolupracovník Ignáce z Loyoly, španělský jezuita Hieronymus Natalis. Vznik nástěnných maleb v Dolních Věstonicích podle této předlohy tak zřejmě souvisí s rekatolizačním úsilím významného politika, diplomata a někdejšího moravského zemského hejtmana, knížete Maxmiliána z Dietrichsteinu, pod jehož patronát náležela věstonická farnost. Nález představuje zásadní příspěvek do dosavadních dějin umění raného baroka na Moravě.

Nominuje NPÚ, ÚOP v Brně.

Na cenu NPÚ v kategorii Objev, nález roku jsou navrženi restaurátor Mgr. ak. mal. Radomír Surma a Římskokatolická farnost Dolní Věstonice, zastoupená administrátorem Mgr. Pavlem Pacnerem.

Cena Patrimonium pro futuro

Cena Národního památkového ústavu Patrimonium pro futuro zhodnocuje a vyzdvihuje, co se v oblasti památkové péče podařilo, a oceňuje ty, kteří se o úspěšné dílo přičinili.