Řešení rekonstrukce železničního mostu na Výtoni – perspektiva pro památku i potřeby města

Železniční most na Výtoni v Praze pod Vyšehradem

Ve středu 23. listopadu 2022 představila Správa železnic veřejnosti vítězný návrh stavební rekonstrukce a doplnění železničního přemostění přes Vltavu na pražské Výtoni – dlouho diskutovaného železničního mostu pod Vyšehradem, významné technické kulturní památky. Jde v podstatě o soubor mostů z roku 1901, z nichž část je tvořena horizontálními nýtovanými ocelovými konstrukcemi a část klenutým viaduktem z pískovcových bloků. Most je zároveň strategickým železničním koridorem i jednou z vizuálně nejpůsobivějších pražských památek.

Výběr zvoleného řešení se uskutečnil formou tzv. soutěžního dialogu, kdy někteří soutěžící byli Správou železnic osloveni přímo, další se mohli zúčastnit při splnění vstupních podmínek. Cílem bylo nalézt optimální řešení pro nezbytnou rekonstrukci mostu včetně doplnění třetí koleje a nové zastávky v oblasti Výtoně. V hodnotící komisi byli zastoupeni představitelé Správy železnic, Magistrátu hl. m. Prahy, renomovaní architekti a mostní inženýři. Komise také spolupracovala s dalšími odborníky – v této skupině byl rovněž i zástupce Národního památkového ústavu, územního odborného pracoviště v Praze.

Celý záměr představuje nesmírně komplexní problematiku, neboť nespočívá jen v obnově vlastního mostu, ale i v rozvoji infrastruktury spojené s potřebou vyhovět všem soudobým dopravním, technickým a bezpečnostním požadavkům. Již samo zadání spolu s nevyhovujícím stavem ocelových oblouků činilo opravu historických konstrukcí obtížnou a předpokládalo nemalé zásahy do památky. Přesto se v dané situaci nabízela celá škála způsobů, jak daný úkol řešit. Účelem dvoukolového soutěžního dialogu proto bylo jednotlivé postupy porovnat a vybrat řešení, které bude dále rozvíjeno.

Výchozí přístup Národního památkového ústavu vždy jednoznačně upřednostňoval opravu historické ocelové konstrukce mostu, případně pořízení její repliky. Z dvanácti došlých projektů v prvním kole zástupci Národního památkového ústavu favorizovali návrh, který zachovával stávající přemostění v posunuté poloze s redukovaným železničním provozem. Ten však do druhého kola nepostoupil. Vítězné řešení počítá s moderní mostní konstrukcí osazenou na stávající  opravené a doplněné pilíře. Její forma vychází z tvaru historické konstrukce a využívá motivu oblouků.

Národní památkový ústav si je vědom, že na rekonstrukci železničního mostu je kladena řada často protikladných společenských, technických a kulturních požadavků. Řešení tohoto dilematu nutně spočívá v nalezení přijatelného kompromisu. Vítězný návrh jím za určitých podmínek být může, je však nutné jej dále rozvinout a dopracovat. Potřebné úpravy je Národní památkový ústav připraven konzultovat.

Odkazy:
TZ Správy železnic
Památkový katalog: soubor železničních mostů na trati Praha hl. n - Praha Smíchov