ŽELEZNIČNÍ TRAŤ TÁBOR–BECHYNĚ

Cílem projektu s názvem Společný vznik a historie, současnost i budoucnost technických památek česko-rakouského příhraničí bylo zmapování a dokumentace technických památek v obou příhraničních destinacích, oživení a popularizace památek prostřednictvím moderních technologií.

Železniční trať Tábor - Bechyně (dnešní číslo 202) byla první tratí u nás, která byla od počátku stavěna jen na elektrický provoz. Je spojena se jménem českého vynálezce a podnikatele Františka Křižíka. Orientace na elektrický provoz umožnila levnější stavbu a nižší provozní náklady a tím i možnost zvýšení dopravní obsluhy přilehlých obcí.

Pro dráhu byla v Táboře postavena parostrojní elektrárna, která zároveň sloužila i pro noční osvětlení města, její budova dosud stojí pod železničním mostem v Táboře, který byl také postaven pro tuto trať.

Dráha byla postavena v roce 1903, v roce 1929 byla prodloužena přes nový most Duha do města Bechyně, původně končila na levém břehu Lužnice. Zajímavostí této dráhy je dosud používaný systém napájení stejnosměrným napětím 1500V, poslední takovýto systém u nás. V letním období je z muzea zapůjčován původní elektrický vůz M400, zvaný Elinka, jinak je provoz zajišťován elektrickými lokomotivami 113, ale i dieslovými soupravami.

V projektu Interreg byla o této trati natočena televizní reportáž s využitím historických fotografií ze stavby a provozu a při přípravě této reportáže jsme zdokumentovali současný stav železničních objektů na této trati.

Rychlý kontakt

Nevíte si rady? Nevadí, ozvěte se nám, rádi vám poradíme.

Ing. Miroslav Pikous

  • památkář
  • BE8524BE-6F17-4546-AA87-2998DE46E495 387 312 140/kl. 145, 775 443 972
46F7E700-59DD-49E2-B445-AA370B18658A ÚOP v Českých Budějovicích
Senovážné nám. 230/6, České Budějovice 37021