Vojslavický most

Jedinečný dvouúrovňový Vojslavický most se klene nad údolím řeky Želivky nedaleko Humpolce v Kraji Vysočina. Tato pozoruhodná stavba je jedním z mnoha technických unikátů, o kterém spousta lidí nemá vůbec tušení.

Vojslavický most, severní strana, po rekonstrukci 2024

Most se skládá ze dvou vývojově odlišných konstrukcí – spodního a horního mostu. Spodním obloukovým mostem z let 1939–1950 v současnosti prochází místní komunikace III. třídy spojující obce Vojslavice a Hořice. Horní most byl budován mezi léty 1972–1979 a jeho mostovka nese úsek dálnice D1 na svém 76,5 km.  

Unikátnost stavby zasazené citlivě do okolní přírody spočívá i v detailech, které dokumentují etapy několikrát přerušené výstavby a ilustrují politicko-společenský příběh jedné z nejdůležitějších infrastruktur na našem území. Svým významem a ojedinělostí řešení překračuje hranice České republiky. Objekt je kulturní památkou.

Spodní most vznikal v době, kdy Československo snilo o velkolepé silniční magistrále, která by propojila Čechy, Moravu, Slovensko a Podkarpatskou Rus. Stavba byla zahájena až za Protektorátu a potýkala se s nedostatkem lidí, materiálu i politické vůle. V roce 1942 se práce zastavily. Po osvobození se stavba opět rozeběhla. Nicméně těsně před dokončením mostu stavební práce opět ustaly z rozhodnutí vlády, která tak v roce 1950 reagovala na poválečný útlum automobilové dopravy. 

Když se v 60. letech znovu oživil projekt hlavního silničního tahu, most svými parametry již nevyhovoval dobovým dopravním a bezpečnostním parametrům. Uvažovalo se i o jeho odstranění, ale nakonec se přistoupilo k výstavbě druhého patra, tedy nového mostu. Vznikl 10 až 12 m nad existující stavbou, nesou ho 4 nové mohutné pilíře a uveden do provozu byl v roce 1979. Spodní most byl využit pro novou okresní silnici spojující obce na obou stranách přehradní nádrže Švihov.

Vojslavický most – stavba mostu v roce 1941, vybetonována první dvojice obloukových pasů | © JANDA, Tomáš. Most pod mostem aneb dálniční most přes řeku Želivku u Píště. Beton – Technologie, Konstrukce, Sanace, č. 4/2018, s. 67–71.
Vojslavický most, severovýchodní část, stav před rekonstrukcí 2019

Před více než deseti lety se začalo mluvit o nutnosti rekonstrukce obou mostů. První projekt byl hotový poměrně rychle, ale měl jeden zásadní problém – počítal se zásahy, které by výrazně narušily historickou hodnotu stavby. A to nebylo možné přehlédnout. Rozběhla se proto série jednání mezi investorem, projektanty a odborníky z telčského pracoviště Národního památkového ústavu. 

Jejich cíl byl jasný: najít způsob, jak most opravit, a přitom zachovat jeho jedinečný charakter, konstrukční detaily i autenticitu. A to se podařilo. Díky otevřenosti ze strany investora a trpělivému vyjednávání vznikl nový technický průzkum, který ukázal, že původně navržené zásahy nejsou vůbec nutné. Na jeho základě vznikl přepracovaný projekt – šetrnější a citlivější. Takový, který uchoval původní povrchy a konstrukce, ale přitom nijak neohrozil statiku ani bezpečnost provozu.

Samotná rekonstrukce, dokončená v roce 2024, se stala nejen ukázkou kvalitní řemeslné práce, ale i příkladem, že se technická památka dá opravit s úctou k historii i požadavkům současnosti. 

Výsledek lze považovat za inspirativní příklad pro jiné rekonstrukce architektonicky hodnotných technických staveb, které musejí podléhat bezpečnostním a dopravním standardům,“ konstatuje Jan Klimeš, vedoucí odboru péče o památkový fond telčského pracoviště NPÚ.

Vojslavický most, jižní strana, po rekonstrukci 2024
Vojslavický most, pohled od západu, stav po rekonstrukci 2024

Spodní most, kudy vede úzká a málo frekventovaná silnice, je lákadlem pro turisty. Je to místo s atmosférou. Tichá spojnice mezi dvěma břehy, odkud je nádherný výhled na vodní nádrž Švihov. 

A co víc – je to jedno z mála míst, odkud si ji můžete legálně prohlédnout. Pokud pojedete kolem, rozhodně se tu zastavte. Tohle místo stojí za to zažít na vlastní oči.

Pohled na jižní stranu Vojslavického mostu před rekonstrukcí (2021) a po rekonstrukci (2024)

Fotogalerie