Objev nástropní malby sv. Markéty v kapli hospodářského dvora Kalec

Dvůr Kalec vystavěný na počátku 18. století náleží do mimořádného souboru hospodářských dvorů plaských cisterciáků. V roce 1948 byl zestátněn a následovalo jeho dlouholeté utilitární využití s absencí jakékoliv údržby. V 90. letech bylo přistoupeno k odstraňování havarijního stavu a částečné obnově, při níž byly objeveny hodnotné barokní malby.

  • Freska sv. Markéty, po restaurování

    Freska sv. Markéty, po restaurování

V rámci postupné obnovy budov se noví majitelé zaměřili i na původní soukromé opatské prostory, jejichž součástí je také kaple zasvěcená sv. Markétě Antiochijské. Firma Stucco TM, s. r. o. po vstupním průzkumu odhalila na klenbě kaple malířskou výzdobu s výjevem sv. Markéty Antiochijské, ve venkovském prostředí uctívané jako patronka úrody a dobrých žní. Poté, co restaurátorky z malby pečlivě odstranily druhotné nátěry, bylo zřejmé, že se jedná o velmi hodnotné vrcholně barokní dílo z doby výstavby této části dvora.

Malba vytvořená technikou fresco včetně ryté podkresby se naštěstí dochovala v téměř celém rozsahu. Světice je zde zachycena v rozevlátém rouchu, s pozdviženou pravicí třímající kříž, k němuž upírá svůj pohled. V levé, podél těla volně splývající ruce, drží palmovou ratolest. Předsunutou nohou stojí na drakovi. Na oblačném pozadí se nachází bílá holubice, doprovodní putti a andělské hlavičky. Součástí náročného restaurování bylo nejprve odpovědné zpracování průzkumů, včetně chemickotechnologických analýz a souvisejících konzultací, provedeno bylo také množství zkoušek čištění povrchu malby. Výsledky zkoušek a průzkumů byly dobrým základem pro následný kvalitní restaurátorský zásah. Velmi citlivě provedená retuše malby nepotlačila autenticitu dochovaného originálního díla.

Freska sv. Markéty, před restaurováním Freska sv. Markéty, po restaurování

Nález nástropní fresky a předchozí objev základního kamene kaple (2022) potvrdily existenci kaple sv. Markéty Antiochijské v bočním křídle architektonicky velmi kvalitně pojaté stavby hospodářského dvora, jenž byl vystavěn plaskými cisterciáky za významného opata Eugena Tyttla (opatem 1699–1738). Vzhledem k vysoké kvalitě malby, její pravděpodobné dataci kolem roku 1717 a lokalitě spojené s plaským klášterem lze dílo připsat malíři Jakubovi Antonínu Pinkovi pocházejícímu z dolnorakouského Windigsteigu.

Díky přístupu majitelů, kteří prostřednictvím své správkyně přistupují k obnově dvora zodpovědně a během prací úzce spolupracují s orgány památkové péče, se postupně daří rehabilitovat tuto významnou kulturní památku.

Nominuje NPÚ, ÚOP v Plzni.

Na cenu NPÚ v kategorii Objev, nález roku jsou nominovány restaurátorky Mgr. art. Kateřina Prokopová a MgA. Barbora Glombová.

Cena Patrimonium pro futuro

Cena Národního památkového ústavu Patrimonium pro futuro zhodnocuje a vyzdvihuje, co se v oblasti památkové péče podařilo, a oceňuje ty, kteří se o úspěšné dílo přičinili.